Astrea breadcrumb logo

Wanneer moet je bellen?

Bellen?

Sommige klachten zijn normaal in de zwangerschap, maar er zijn ook klachten waarbij het beter is niet te wachten tot je volgende controle of de volgende dag. In dat geval kun je rechtstreeks met de praktijk bellen: 077 – 3230864. We zijn 24 uur per dag bereikbaar. Vaak is één telefoontje al voldoende om je ongerustheid weg te nemen.

Als je zwanger bent

• Weeën, vochtverlies of bloedverlies vóór 37 weken.
  • Ruim helderrood vaginaal bloedverlies wat lijkt op een menstruatie.
  • Als je de baby veel minder voelt bewegen dan normaal.
  • Iedere andere situatie waarin je onzeker of ongerust bent.
  • Klachten die passen bij een hoge bloeddruk (na de 20 weken): hoofdpijn, sterretjes zien, pijn in de bovenbuik, plotseling misselijk zijn of moeten braken en of plotseling veel vocht vasthouden.

Wanneer je denkt dat de bevalling is begonnen (37-42 weken zwanger)

• De weeën een uur lang om de 3-5 minuten komen, pijnlijk aanvoelen en 60 seconden aanhouden.
  • Vruchtwaterverlies.
  • Vruchtwater hoort helder te zijn, als het kindje in het vruchtwater heeft gepoept, kan de kleur groen of bruin zijn.
  • Als je vliezen zijn gebroken en het hoofdje is nog net ingedaald.

Als de vliezen ‘s nachts breken en het hoofdje goed ingedaald zit, het vruchtwater helder is en je nog geen weeën hebt, dan mag je ook de volgende ochtend bellen.

• Helderrood bloedverlies
  • Tijdens de bevalling is een beetje bloedverlies met slijm normaal. Dit kan de slijmprop zijn.

Als je bent bevallen:

• En je niet binnen 6 uur na de bevalling zelf kunt plassen.
  • Je zoveel bloed verliest dat je het niet kunt opvangen met een kraamverband.

Bij ongerustheid of vragen mag je altijd bellen!