Omgaan met pijn

Pijn door weeën

Baringspijn wordt veroorzaakt door weeën. Deze pijn komt in golven. Een wee is een samentrekking van de baarmoederspier. Je kunt zo’n wee vergelijken met een golf die aanspoelt op het strand. In het begin voel je de pijngolf aan komen rollen. Net voor de golf omslaat, is de pijn het hevigst. Daarna trekt de golf terug en voel je de pijn wegzakken. Tussen de weeën door is er rust in je buik en/of rug.

Aan het begin van je bevalling zit er meer tijd tussen de weeën. Dan doen ze ook nog niet zo veel pijn. Na een tijdje worden de pauzes tussen de weeën korter. De weeën worden dan krachtiger en doen meer pijn. Tot slot krijg je persweeën, die vooral vlak voor de geboorte erg pijnlijk kunnen zijn. Zodra je kindje geboren is, houden de weeën op en stopt de pijn. Je hebt alleen nog een paar lichte krampen om de placenta los te maken.

Lichamelijke pijnstillers

Je lichaam reageert meteen op baringspijn door zelf pijnstillers aan te maken; de zogenaamde endorfines. Endorfine zorgt ervoor dat je minder pijn voelt. Veel vrouwen raken door deze lichamelijke pijnstillers tijdens de bevalling wat in zichzelf gekeerd.

Tips voor omgaan met pijn

Iedere vrouw ervaart pijn op een andere manier. Je concentreren op je ademhaling, kan helpen de pijn te verzachten. Het helpt je te ontspannen, zo kun je de weeën beter opvangen. Blijf dus rustig doorademen. Adem in, en adem dan langzaam in vier tellen uit.

Als de weeën sterker worden en meer pijn gaan doen, is het vaak moeilijker om je te ontspannen. Ga dan naar een plek waar jij je prettig voelt en probeer uit in welke houding jij je het beste kunt ontspannen. Probeer ook eens te wisselen van houding.

Een massage van je onderrug of benen kan prettig zijn als de weeën sterker worden. Sommige vrouwen willen liever dat iemand met twee vuisten constant tegen hun onderrug drukt. Probeer het uit en laat weten wat je wel en niet fijn vindt. Misschien mag er wel helemaal niemand aan je komen en wil je liever met rust gelaten worden. Geef dit gewoon aan.

Warmte helpt om te ontspannen. Zorg er dus voor dat de temperatuur in de kamer aangenaam is. Een warm bad of een warme douche kan ook een goed idee zijn. Het warme water helpt je om te ontspannen, waardoor je de pijn minder erg voelt.

Medicinale pijnbestrijding

Voor medicinale pijnbehandeling moet je altijd naar het ziekenhuis. De reden is dat bij toediening van medicijnen de conditie van jou en je kindje nauwkeurig moet worden bewaakt. Meestal gaan we met je mee om de zorg over te dragen aan de gynaecoloog of de verloskundige van het ziekenhuis. Welke vorm van pijnstilling je kiest, is meestal afhankelijk van je eigen voorkeur én van het stadium waarin jouw bevalling zich bevindt. De arts bepaalt of aan jouw vraag voldaan kan worden.

De volgende drie pijnbehandelingen worden in Nederland het meest toegepast: ruggenprik (epiduraal), pompje met remifentanil, en lachgas.

Voordat de pijnbestrijding wordt toegediend, wordt altijd eerst de conditie van je kindje gecontroleerd d.m.v. een hartfilmpje. Omdat elke vorm van medicatie ook bij de baby terecht komt, is het belangrijk dat het kindje zich lekker voelt in je buik.

Lees in de KNOV brochure ‘Jouw bevalling, hoe ga je om met pijn?’ meer over soorten pijnstilling.